Hi, How Can We Help You?

Trafik Kazasının Yaya Hatas...

Trafik Kazasının Yaya Hatasından Veya Araçtaki Kusurdan Kaynaklanması Durumu

Yaya hataları, ana hatlarıyla kırmızı ışıkta geçmek, yola aniden çıkmak, duran aracaın önünden ya da arkasından fırlamak, taşıtlara ilk geçiş önceliğini vermemek, kaldırım yerine yolda yürümek veya yolda oturmak, oynamak, hareket eden araca asılmak, binmek, girilmemesi gereken otoyola girmek vs. gibi kusurlu davranışlardır.
Bu kusurlu davranışlardan en sıklıkla karşılaşılanı yola birden çıkmak ve araçlara ilk geçiş hakkını vermemektir.
Yargıtay 12.C.D. 22/11/2012 tarih ve 2012/2987E, 2012/24936K sayılı kararında “Sanığın sevk ve idaresindeki araçla orta refüj ile bölünmüş, tek yönlü, üç şeritli yolun orta şeridinde seyir halindeyken sağ şeride geçmek için manevra yaptığı sırada karşıdan karşıya geçmeye çalışan yayaya çarpması durumunda meydana gelen kazada sanığın asli, yayanın tali kusurlu olduğunu belirten bilirkişi raporu yeterli bulunmuştur.
Araç hataları : Araç kusurundan kaynaklanan trafik kazalarının oranı oldukça düşüktür.
Kusurlu fren, kusurlu rot, aks kırılması bu nokta da önemlidir.
Araç lastikleri, sürüş güvenliği açısından oldukça önemlidir. Hava basıncı uygun olmayan bir lastik fren mesafesinin uzamasına neden olur. Yine balans ayarları bozuk olan lastikde yol tutuşunda azalmaya neden olup kazaya sebebiyet verebilir.
Trafik kaza tutanakları tutulurken araç lastiği ile ilgili olarak dış derinliğinin ve hava basıncının kontrol edilerek belirtilmesi önemlidir.
Yaşı yüksek olan araçların trafiğe çıkmasına herhangi bir yasal engel olmamakla birlikte bu araçların kazaya sebebiyet verme olasılıkları yüksektir.
Yargıtay 13.H.D. 02./07/2009 tarih 2009/3676E. 2009/9238K Sayılı kararında “Airbagların açılmamasının üretim hatasından kaynaklanıp kaynaklanmadığı konusunda üniversite öğretim üyelerinden alınacak Bilirkişi Raporu” ile hüküm kurulması gerektiğine karar vermiştir.
Yine Yargıtay 13.HD. 18/01/2012 tarih 2011/15959E. 2012/520K sayılı kararına göre;
“Hava yastıklarının kaza anında açılmamış olması gizli ayıptır. BK 198/son maddesine göre gizli ayıp sonradan ortaya çıkarsa derhal satıcıya ihbar edilmelidir. Somut olayda davalı davacıya 7 ay sonra ihbarda bulunmak suretiyle ihbar yükümlülüğünü yerine getirmediğinden bu ayıbı kabul ettiğinin kabulü gerekir.
Yine Yargıtay H6K 13.10.2010 tarih 2010/13-457-493 sayılı kararına göre”…. Eldeki davada, hükme esas alınan bilirkişi raporunda, keşif sırasında aracın onarımının yapılmış olması nedeniyle hasar durumu ve kazanın oluşumu hakkında dosyaya ibraz edilen fotoğraflar, trafik kaza raporu ve hasar durumu uzman incelemesi raporundan bilgi edinilebildiği belirtilmiş ve olay sonucu aracın ön tampon, ön panel, ön panjur, motor kaputu ön çamurlukları radyatör ve klima radyatörünün hasar gördüğü ancak kapılar ve torpido da hasar meydana gelmediği, sonuç olarak kaza anındaki darbenin hava yastıklarının açılmasını tetikleyecek, eğim ve şiddette olmadığı sonucuna varılmıştır.
Her ne kadar dava konusu araçta meydana gelen hasar tamir edilmişse de dosyadan mevcut ekspertiz raporunda, kaza anında aracın şasesinin eğildiği belirtilmiştir. Buna göre; “ Şase eğilmesine neden olan darbenin hava yastıklarının açılmasını gerektirip gerektirmediği araştırılmamıştr. Bu şekilde hükme esas alınan bilirkişi raporu yetersizdir.
Mahkemece yeniden üniversiteden seçilecek akademisyenlerden bilirkişi heyeti oluşturmalı dosya ve araç üzerinde inceleme yaptırmak suretiyle alınacak rapora göre hüküm kurulmalıdır.
Kaynak:
Dr. Gökhan TANERİ – Selman TANERİ (Trafik Kazaları Davaları)
Kazancı Yayınları

Paylaş

Yorum Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir